همواره این موضوع مطرح است که آوا خوانی را فرا بگیریم یا به سراغ آواز خوانی برویم و راه به راه بخوانیم. جالب است بدانید که آوا خوانی و آواز خوانی برای خوانندگان حرفه‌ای هم ارزشمند است. آوا خوانی لازمه‌ی آواز خوانی است. یعنی تا زمانی که آوا خوانی ار به طور کامل یاد نداشته باشید، نمی‌توانید خودتان را یک خواننده حرفه‌ای بدانید. آوا خوانی در یک کلام به معنای خواندن آواز بدون کلام است. یعنی لازم نیست زمزمه‌های شما را کسی بشنود. این تنها خودتان هستید که می‌توانید آوا خوانی خودتان را ارزیابی کنید. هدف از آوا خوانی این است که بتوانید صدای میانی خود را پیدا کنید و ظرفیت‌های صدایی خود را بشناسید.

آوا خوانی با چند گام ساده

یک ترانه را انتخاب کنید و متن آن را یک الی سه بار آوا خوانی کنید. در حین خواندن آواها متوجه خواهید شد که در کدام نقطه‌ها ضعف دارید و کجاها می‌توانید اوج صدای خودتان را نشان بدهید. هر چه آوا خوانی شما بیشتر باشد، بهتر می‌توانید تمامی ریز و درشت‌های ضعف خودتان را پیدا کنید. همین جا است که می‌توانید سبک خوانندگی خود را تقویت کنید. هدف نهایی آوا خوانی این است که سرعت بهبود سبک آواز خوانی خود را افزایش بدهید. این در حالی است که با آواز خوانی ساده، مدت‌ها باید در جهت رفع اشکالات صدایی خود بکوشید. با تمرین‌های مداوم آوا خوانی می‌توانید به متن ترانه و حتی آهنگ مسلط شوید. پس از تمرین‌های زیاد، صدای شما خودبه‌خود آشکار می‌شود و صدای حقیقی‌تان را به نمایش خواهید گذاشت.

آواز خوانی

آواز خوانی در موسیقی یک بحث کلی است. آواز خوانی را می‌توان براساس انواع آواز موسیقی ایرانی تقسیم بندی کرد. آواز دشتی و آواز بختیار و هزاران نوع آواز دیگر وجود دارند که هر کدام ریزه کاری‌های مختص به خودشان را دارند. منظور ما از آموزش آواز خوانی در این جا این است که با اصطلاح رایج و متداول در بحث آواز خوانی آشنا شوید. در این صورت است که می‌توانید در هر کدام از زیرمجموعه‌های آواز به سرعت پیش بروید و متبحر شوید.

شناخت اصوات مصوت‌ها

همه‌ی ما در مقطع دبستان به خوبی فرا گرفته‌ایم که صامت‌ها با مصوت‌ها چه تفاوتی دارند. در این‌جا می‌خواهیم یکبار دیگر این بحث را باز کنیم و بشکافیم. مصوت‌ها در موسیقی هم به معنای آن اصواتی هستند که با تلفظ‌شان متوجه می‌شویم که تلفظ صحیح تک به تک کلمات چگونه است.

  1. (Ah) در ابر
  2. (Eh) در ایوان
  3. (Ay) در جای
  4. (Oh) در استاد
  5. (Ee) در ایران
  6. (Oo) در سوت

مورد 2 و 5 با هم متفاوت هستند. از این جهت تاکید می‌کنیم که طیف زیادی از خوانندگان مبتدی، این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. مورد 4 و 6 هم به طور واضح و شفاف با هم متفاوت می‌باشند که در روزهای نخست مدرسه یاد گرفته‌ایم. اما دقت کنید که هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین تلفظ صحیح در آواز خوانی باشد.

شناخت اصوات صامت

با معرفی کردن اصوات مصوت دیگر شناخت اصوات صامت کار سختی نیست. حتی تلفط آن‌ها به کمک مصوت‌ها چندان دشوار نیست. با مطرح کردن این موضوع ممکن است برای شما سوالی پیش بیاید که پس چه چیزی می‌تواند موجب اشکال در تلفظ حین خوانندگی شود. منشا تمامی اشکالاتی که در حین خوانندگی ممکن است پیش بیاید به خطای انسانی ذهن ما باز می‌گردد. ما با اینکه فکر می‌کنیم تلفظ همه‌ی کلمات را به طور کامل یاد داریم، نمی‌توانیم زمان صحیح خواندن و تلفظ را تشخیص دهیم. این دقیقا همان چیزی است که در آوا خوانی رفع می‌شود و چندان برای اکثر خواننده‌های مبتدی و حتی متوسط ارزش ندارد.

صامت‌های از لحاظ تلفظ به دو دسته‌ی سخت و نرم تقسیم می‌شوند. به طور کلی نمی‌توان گفت که تلفظ کدام یک بهتر است. اجرای هر کدام، سختی خودشان را دارد. آن‌هایی که نرم هستند، باید ظریف بیان شوند و آن‌هایی که سخت هستند، با قدرت بیشتری باید بیان شوند. تطابق این دو مورد در افراد، متفاوت است و برای همه نمی‌تواتن یک نسخه‌ی کلی پیچید.

معرفی بهترین آکادمی آموزش آواز خوانی

انتخاب بهترین آکادامی آموزش آوا خوانی تاثیر زیادی در کیفیت صدای شما دارد. چون ممکن است تارهای صوتی شما در اثر آموزش‌های اشتباه آسیب ببیند. حتی ممکن است مدت زیادی را صرف آموزش‌هایی کنید که هیچ تاثیر زیادی در روند خوانندگی شما نداشته باشد. خوانندگی از چندین زیرمجموعه تشکیل شده که باید مرحله به مرحله آن‌ها را یاد بگیرید.

تمام اصول خوانندگی در سایت آموزش خوانندگی بخون دات کام به هنرجویان آموزش داده می‌شود. به طوری که شما می‌توانید ماهانه پیشرفت خود را ببینید و بدون نیاز به هیچ منبع جانبی دیگر، وارد شغل خوانندگی شوید و کسب درآمد کنید.

افزودن نظر

captcha