تکرار تئوری «فرقه ملامتیه»، این بار از زبان سید حسن خمینی
دوشنبه 05 شهریور 1397, 13:01

 

سخنان مطرح شده مبنی بر «زهد نفروختن»، «پرهیز از ریا»، «پنهان نکردن داشته های خود» در آن موضوع مطرح شده نه تنها اصل شرعی ندارد بلکه به نوعی تکرار تئوری های باطل فرقه ملامتیه به حساب می آید.

به گزارش رویش نیوز به نقل از رجانیوز: روز گذشته، مراسم افتتاح خانه‌موزه مرحوم هاشمي‌رفسنجاني با حضور جمعي از چهره های سیاسی در حسينيه شماره دو جماران برگزار شد. بهانه اين اقدام هم روز ميلاد مرحوم آيت‌الله بود؛ يعني سوم شهريور. در کنار آيين افتتاح خانه‌موزه آيت‌الله هاشمي، همايشي نيز با عنوان «عبور از بحران و توسعه ايران» برگزار شد که چهره‌هاي مطرحي از جمله سید حسن خمینی در آن به سخنرانی پرداختند. 

 

بهانه‌اي است تا در رابطه با يکي از صفات آقاي هاشمي صحبت کنيم و من فکر مي‌کنم ايشان عمدا بنا داشت آن را بروز بدهد، بحث گريز بسيار پررنگ از ريا بود.(...)  آقاي هاشمي ظاهر و باطن زندگي‌اش يکي بود. هيچ بناي زهدفروشي نداشت. اين دوري از ريا و زهد‌نفروختن و پنهان‌نکردن داشته‌هاي خود از وجوه امتيازات آقاي هاشمي بود.

 

این سخنان بخشی از اظهارات سید حسن خمینی در سخنرانی روز گذشته در حسینیه جماران بود. وقتی این سخنان را مرور می کنیم فورا عقائد و اعمال «فرقه ملامتیه» در ذهن متبادر می شود. ملامتیه یک شاخه ای از فرقه صوفیه بودند که گاه به هدف جذب مردم به فرقه خود و گاه به آن جهت که «ریا و زهد فروشی» اتفاق نیفتند، آشکارا گناه می کردند و در صورت عدم ارتکاب به گناه هم، ژست گناه می گرفتند و صحنه سازی می کردند. 

 

دانشنامه فرق اسلامی که بر پایه کتاب «فرهنگ جامع فرق اسلامی» اثر حجت الاسلام سید حسن خمینی نگارش شده است، در بخشی از توضیح این فرقه نوشته است: 

 

می گفتند که یگانه معبود خداست و او باید اعمال آفریدگان خود را بپسندد و روا بداند و در این صورت سالک، نه بر عمل خود باید بنگرد و نه به قبول و نظر مردم. باید در هر کاری اخلاص ورزد و از هر گونه ریا پرهیز کرد. باید بدگمانی درباره نفس خود را نخستین گام حسن ظن به حق دانست، زیرا که اصل، معرفت حق است. به همین جهت می بایست در اخلاق و معاملات خود آزاد باشند و برخلاف صوفیه و پشمینه پوشان، ظاهرشان از حیث لباس و رفتار با مردم دیگر تفاوت نداشته باشد، تا گرفتار خودنمایی نشوند و پشت به قبله نماز نخوانند. مخصوصاً باید بکوشند هرگز در اظهار خیر و اخفای شر نکوشند و عبادت را تنها سِرّی در میان عبد و حق بدانند، نه آن که مردم آن را بپسندند و خود را از اظهار این عبادت به ریا ملامت کنند. حتی برای آن که به ریا و خودفروشی گرفتار نشوند باید از اظهار قبایح و بیان معایب نفس خود در میان مردم گریزان نباشند و نفس را همواره متهم و بدکار بدانند. بدین جهت همیشه کاری می کرده اند که مردم ایشان را ملامت کنند تا مغرور و فریفته نشوند و عبادت را وسیله نسازند که معبود و مقبول مردم باشند. (برای دسترسی به منبع کلیک کنید)

 

سخنان مطرح شده مبنی بر «زهد نفروختن»، «پرهیز از ریا»، «پنهان نکردن داشته های خود» در آن موضوع مطرح شده نه تنها اصل شرعی ندارد بلکه به نوعی تکرار تئوری های باطل فرقه ملامتیه به حساب می آید. 

 

آنچه مسلم و جزء لاینفک معارف اسلامی ماست، این است که اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بارها و بارها، نه تنها مسئولین حکومت اسلامی را از زندگی اشرافی بر حذر داشته اند بلکه دستور داده اند تا زندگانی مسئولان منطبق بر زندگانی ضعفای جامعه اسلامی باشد و این موضوع به وفور در منابع اسلامی و روایی ما قابل یافت است. 

 

همانطور که امیرالمومنین(ع) در خطبه 209 نهج البلاغه می فرمایند: 

 

إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى فَرَضَ عَلَى أَئِمَّةِ [الْحَقِ] الْعَدْلِ أَنْ يُقَدِّرُوا أَنْفُسَهُمْ بِضَعَفَةِ النَّاسِ، كَيْلَا يَتَبَيَّغَ بِالْفَقِيرِ فَقْرُهُ : خداوند بر پيشوايان دادگر مقرر فرموده كه خود را در معيشت با مردم تنگدست برابر دارند تا بينوايى را رنج بينوايى به هيجان نياورد و موجب هلاكتش گردد.

 

این وظیفه ای است که خداوند برای مسئولان جامعه اسلامی واجب نموده است و باید با نیت خالص، رفتار و سبک زندگی مسئولان اینگونه باشد؛ حال اگر به بهانه «زهد نفروختن» این وظیفه ترک شود چه تفاوتی میان آن و رفتار قائلان به فرقه ملامتیه وجود خواهد داشت و اگر هم به بهانه «پنهان نکردن داشته های خود» از این وظیفه عدول شود، عذر بدتر از گناه خواهد بود. 

 

 

افزودن نظر

captcha
ارسال
انصراف



این سایت با منابع شخصی راه اندازی شده است و حق تکثیر مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.