«هایبرید» یک پیشنهاد جدید برای سینمای مستند ایران
سه شنبه 14 آذر 1396, 11:41

 

محمد حدادی گفت: مستند «لاوراتوار» در دسته‌ مستندهای «هایبرید» قرار می‌گیرد و با اینکه این گونه از مستند سابقه‌ طولانی‌ای در جهان دارد اما فرم جدیدی را به سینمای مستند ایران پیشنهاد می‌دهد.

به گزارش رویش نیوز محمد حدادی «فیلمبردار» مستند «لاوراتوار» در گفت‌وگو با فارس که امسال با فیلم های دیگری به غیر از «لاوراتوار» در جشنواره سینما حقیقت حضور دارد گفت: امسال با سه فیلم «در جستجوی فریده» (کوروش عطایی و آزاده موسوی)، «ادوارد» (محمدباقر شاهین) و «لاوراتوار» (علی همراز) در جشنواره حضور دارم. دو فیلم اول که در خارج از ایران فیلمبرداری شده‌اند درباره‌ی دو شخصیت ویژه‌اند که سرگذشت‌های عجیب و پرماجرایی دارند اما «لاوراتوار» - همچنان که از اسمش پیداست - فضای خاص و متفاوتی دارد و در دسته‌ مستندهای «هایبرید» قرار می‌گیرد و با اینکه این گونه از مستند سابقه‌ طولانی‌ای در جهان دارد اما فرم جدیدی را به سینمای مستند ایران پیشنهاد می‌دهد.

او همچنین در ادامه در پاسخ به این پرسش که مستند «لاوراتوار» تنها یک فیلم فرمالیستی در سینمای مستند محسوب می‌شود یا به لحاظ محتوا هم موفق عمل می‌کند اظهار کرد: وقتی از سینما حرف می‌زنیم، منظورمان مجموعه‌ فرم و محتواست، به شکلی که عناصر سینمایی (تصویر، تدوین، صدا و ...) منعکس کننده‌ ایده‌ای باشد که فیلمساز به دنبال بیان آن است. بنابراین از نظر من فیلمِ صرفاً فرمالیستی معنا ندارد. با این توضیح باید بگویم که همواره در بدو ورودم به یک فیلم، فارغ از فرم و نوع بیان سینمایی آن، درگیر این مسأله هستم که قرار است چه حرفی بزنیم.

به نظرم از این منظر «لاوراتوار» فیلم موفقی‌ست که علیرغم داشتن یک فرم ویژه و ناآشنا برای یک فیلم مستند، در انتقال محتوای مورد نظرش هم خوب عمل می‌کند.

این فیلمبردار سینمای مستند در ادامه درباره تجربه‌ی همکار‌ی‌اش با عوامل گروه «لاوراتوار» که همگی از جزو افراد شناخته شده سینمای مستند در چند سال اخیر هستند، گفت:یکی از خوش‌شانسی‌های من در «لاوراتوار» کار کردن با کسانی بود که با وجودِ داشتن کارهای موفق در سینمای مستند، تشنه‌ دست‌زدن به کارهای تجربه نشده یا کمتر تجربه‌شده در این حوزه بودند، مثل علی همراز (کارگردان فیلم) که هسته‌ مرکزی و داغ «لاوراتوار» بود و محمد کارت (تهیه‌کننده و یکی از دو شخصیت اصلی فیلم) که شوریدگی و نترسی‌اش در طول فیلمبرداری مرا بارها به تحسین وادار می‌کرد.

وی در ارتباط با اینکه «لاوراتوار» در کارنامه‌ی کاری‌اش به لحاظ فیلمبرداری چه جایگاهی دارد بیان داشت: فارغ از وجوه بصری و عملکرد من به عنوان مدیر فیلمبرداری، بدون اغراق «لاوراتوار» یکی از سه‌ چهار فیلم خوبی‌ست که تا به‌حال در آن حضور داشته‌ام.

حدادی با اشاره به اینکه جشنواره سینماحقیقت مهمترین جشنواره‌ بین‌المللی همه‌ی سینمای ایران است اظهار کرد: اهمیت آنجا جدی‌تر به نظر می‌آید که سینماحقیقت (در بخش‌های مختلف) تبدیل به محلی برای نمایش همه‌ انواع فیلم مستند می‌شود و نسل‌های بعد را برای ورود آگاهانه‌تر و جدی‌تر آماده می‌کند.

وی در ادامه درباره واکنش مخاطب در جشنواره نسبت به این فیلم گفت: تجربه به من نشان داده که مخاطبان جدی و حرفه‌ای مستند، همیشه آماده‌ استقبال از اتفاقات نو و تازه‌اند. امیدوارم «لاوراتوار» هم مشمول این اتفاق باشد هرچند که تا حد زیادی اطمینان دارم این فیلم در جشنواره امسال، نظر مثبت مخاطبان را جلب خوهد کرد.

این فیلمبردار سینمای مستند در پایان خاطر نشان کرد: تنها یک نکته و آن اینکه به خاطر فرم ویژه‌ی فیلم، بیشتر صحنه‌های «لاوراتوار» با دو دوربین همزمان فیلمبرداری شده. من مدیر فیلمبرداری این فیلم بودم و «جواد رزاقی‌زاده» (که خودش از فیلمبرداران خوب مستند است) به عنوان فیلمبردار در کنار من حضور فوق‌العاده‌ای داشت و اگر فضای یک‌دستی در تصاویر فیلم به وجود آمده حاصل تلاش او برای نزدیک شدن به نگاه تصویریِ حاکم بر فیلمبرداری «لاوراتوار» است. باید از او صمیمانه تشکر کنم.

 

افزودن نظر

captcha
ارسال
انصراف



این سایت با منابع شخصی راه اندازی شده است و حق تکثیر مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.