یادداشت - محمدرضا فرزادمهر؛ - قسمت اول
چه خون دل‌ها می‌خورد علی(علیه‌السلام) از دست این مثلاً مذهبی‌ها
شنبه 11 آذر 1396, 14:53

 

 سرویس دین و اندیشه رویش نیوز-محمدرضا فرزادمهر: از قدیم الاَیّام شنیده ایم دروغ خیلی چیز بدی است! شاید باورتان نشود ولی دروغگو حتی دشمن خدا هم هست! می گویند بزرگی هم گفته کلید اتاقی است که جمیع شُرور در آن گرد هم آمده اند! خوب این یعنی چه؟ یعنی هر مَفسده ای یک پایش ریشه در دروغ دارد! و هرجا دروغی هست بی شک نقشه ی شومی در شُرف اجراست. بدیهی است که هر آنچه انحراف و پلیدی و فساد در طول تاریخ زندگی این موجود دوپا روی زمین از وی سر زده است نیز ناشی از دروغ است. به دور و بَرِمان هم که چشمی گره بزنیم کم از این زشتی نا میمون و اثراتش نمی بینیم! فکر هم نکنیم که مثلا خدا به دور، این حرف ها را چه به ما مذهبی ها! کافیست موشکافانه تر به برخی مجامع و محافل به اصطلاح مذهبیمان نگاه کنیم تا بوی زُهم انحراف، مَشام مبارک را سخت بیازارد!

اما منظور راقم این سطور را بگویم که طفره رفتن در این مجال قلیل، صواب نیست! قدر مُسلّم ترکیب آشنای "عیدالزّهرا" را شنیده اید!
آخر چرا نشنیده باشید در جاییکه تا همین اواخر نیز در تقویم مناسبات مجموعه های نسبتاً فرهنگی "با فُسفُری مارک میشد!" خیلی خلاصه بگویم از ظلمی که به بشریت از نوع مسلمان آن رفته است!

به شهادت تَواریخ ، اسلام خلیفه ای داشته تحت عنوان خلیفه ی دوّم! (به علل امنیتی در ذکر نام! جانب تقیه گزیدیم) که کارنامه کردار و رفتارش در برابر تاریخ مفتوح است. برای وی چیزی حدود 10 سال و اندی ماه حکومت نوشته اند. هم چنین مرقوم داشته اند که به رغم خلیفه ی سلف خود طعم تلخ ترور را چشیده و بعد از سه روز پنجه در پنجه ی جناب قابض روح، ناگزیر خرقه نهاده و از زحمت دم و بازدم دائم رهیده است!

اما ماجرا بعد از این جالب میشود که بدانیم :
1-  چه کسی توانسته خلیفه را ترور کند؟
2-  انگیزه ی مهاجم چه بوده است؟
3-  تاریخ دقیق این سانحه چه زمانی بوده است؟
4-  سرانجام قاتل یا قتله هم که عموماً جذاب ترین بخش پرونده های جنایی است!

روایت مشهور و سنتی ای وجود دارد که سالیان سال در روضه ها و موالید ائمه (ع) پای ثابت منبر آقایان! بوده و حتی در موقعیت کنونی هم انتشار آن سکه رایج مباحث و برخی خطابه هاست! به ترتیب پرسشها: 1- ضارب و قاتل خلیفه، فیروز یا ابولولو از اتباع ایرانی، اهل کاشان و از شیعیان علی (ع) است 2- او صرفا برای احقاق حق مغصوب امام خود و انتقام حضرت زهرا (س) دست به این کار زده است 3- این اتفاق در روز نهم ربیع الاول رخ داده است و 4- با کیاست و نقشه چینی علی (ع) از مهلکه گریخته و با عنایت ایشان به کاشان طی الارض می کند!

به کتب ثقه و آثار مستند کارشناسان تاریخی سری میزنیم تا به آنچه جز حقیقت نیست رهنمون شویم! در باب کیفیت و چند و چون پروژه ی قتل خلیفه باید گفت روایات و نقل های متعددی در دست است! به طور شگفت آوری علیرغم طیف عظیمی از موضوعات اختلافی بین تشیع و تسنن، شاهد اتفاق نظری بین علما هستیم که تاریخ دقیق قتل خلیفه را 26 ذی الحجه برشمرده اند. در این بین البته تنها علامه مجلسی (ره) است که با وجود تایید روایات 26 ذی الحجه اما در صفحه 31 ج 118 بحار فقط یک روایت از دو منبع "المحتضر" و "زوائد الفوائد" آورده که این حدیث را با دو راوی مجهول الهویه از احمد ابن اسحاق اشعری قمی و از امام هادی (ع) نقل میکند که نهم ربیع را صحیح دانسته است! اما پایان دهنده ی این دعوی تاریخی شاید ابن ادریس حلی صاحب اثر شریف "سرائر" است که صریحا می فرماید: مَنْ زَعَمَ أَنَّ عُمَرَ قُتِلَ فِیهِ فَقَدْ أَخْطَأَ بِإِجْمَاعِ أَهْلِ التَّوَارِیخِ وَ السِّیَرِ ( هر کس بپندارد او در نهم ربیع کشته شده به اجماع صاحبان کتب تاریخ و سیره در اشتباه است.) سپس وی تاریخ 26 ذی الحجه را صحیح دانسته،می فرماید: الإجماعُ حاصلٌ مِن الشیعةِ و أهلِ السنّةِ على ذلک.( شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر دارند.)

قدر مُتَیقّن روایت فوق فارغ از ارسال و رفع سند (در علم رجال به حذف نام راویان گفته می شود) از قرن 5 به بعد نوشته شده است و به هیچ امام معصومی نمی رسد! علاوه بر این ذکر ترکیب "رُفِع القلم" در ابتدای این روایت که اشاره به "رفع تکلیف" در سه روز به مناسبت این عید بزرگ دارد با صریح آیات قرآن مِن جمله "وَ مَن یَعمَل مِثقالَ ذَرّهٍ شَرّاً یَرَه" در تضاد بوده و تماماً بی پایه به نظر می آید!

در کل به نظر میرسد این روایت در دوران آل بویه که اختلافاتی بین تشیع و تسنن ایجاد شده منتشر گشته و از دوران صفویه با برگزاری مراسماتی در سبّ خلیفه، جامه عمل پوشیده و گرامی داشته شده است!

 

افزودن نظر

captcha
ارسال
انصراف



این سایت با منابع شخصی راه اندازی شده است و حق تکثیر مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.