بیست و یک روز بعد به اصفهان رسید
اکران بهترین فیلم جشنواره کودکان و نوجوانان در سینما سپاهان و پردیس سینمایی چهارباغ
چهارشنبه 18 مرداد 1396, 15:59

 

به گزارش رویش نیوز بیست و یک روز بعد فیلمی به کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان، نویسندگی سیدمحمدرضا خردمندان و احسان ثقفی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه محصول سازمان توسعه سینمایی سوره تولید شده در سال ۱۳۹۵ است. مهدی یراحی، خواننده تیتراژ این اثر سینمایی ست.

در خلاصه این فیلم آمده است:

همیشه همینجوریه! آخرین بار هوا ابر شد. باد گرفت. درختا داشتن از جا کنده می شدن. اونقدر بارون شدید شد که سیل شهرو گرفته بود. پرنده ها دور و بر لونه هاشون جیغ می کشیدن. یکی از بچه ها قسم می خورد خودش دیده خورشید یکی دوبار نورش کم و زیاد شده...!

 
 بیست و یک روز بعد محمدرضا خردمندان اثر متفاوتی است با سایر آثار نوجوانانه‌ای که در سه دهه اخیر در سینمای ایران ساخته شده است، اثری که مخاطب نوجوانش را با ضریب هوشی متوسط پنجاه درصد فرض نکرده است. بسیاری از آثار نوجوانانه سینمای ایران همچنان ضریب هوشی مخاطب را کمتر از 50 فرض می‌کنند. اغلب فیلم های روشنفکرانه سینمای کودک،  خردسوزی می کنند و مشخص نیست چرا ضریب هوشی قهرمانانشان از متوسط 50 کمتر است. مخاطب امروز سینما فیلم‌هایی با محوریت قهرمان کودک به سیاق دهه شصت و هفتاد را دوست نخواهد داشت. چرا که پرسوناژهای محوری آن فیلم ها فاقد هوش کافی هستند و تنها مزیتشان برون ریزی حسی و واکنش های احساسی است، با همان برچسب کهنه احساسات انسانی و سینمای انسانی.
 
«بیست ویک روز بعد» را می توان بیست یکبار تماشا کرد ! 
 
 
برای جامعه کودک و نوجوان امروز به علت هجوم داده‌ها از طریق فضای وب و مجازی نمی‌توان با همان شیوه‌های مرسوم منسوخ دهه هفتاد  فیلم سینمایی ساخت. «مرتضی» قهرمان فیلم، قهرمانی امروزی است با رویاهایی که شبیه نوجوانان امروز است، در جایی نزدیک به حاشیه شهر زندگی می‌کند با کلی استعداد و توانایی . اما استعدادهای و توانایی‌هایش را فقر عصیانگری  معدوم می‌کند. مرتضی اراده خواستن منحصر به فردی دارد اما شرایط اجتماعی – اقتصادی ویران کننده، اراده مرتضی را به نابودی می کشد و در یک دوئل نافرجام مرتضی به نبردی دهشتناکی با یک دیو بزرگ می رود تا بتواند، اراده اش را به چالش بکشد.
 
«بیست ویک روز بعد» را می توان بیست یکبار تماشا کرد !
 
 
فیلمی تلفیقی از واقعیت و خیال است، اما آنچنان زیبا ساخته شده که تنیدگی خیال و واقعیت قابل تمییز نیست؛ آنچنان که در سکانس پایانی که  مرتضی  روبروی قطار می ایستد آرزو می کنیم که کاش قطار پر شتاب در در مقابل سپر دستان ناتوان شود و  قطار از حرکت بایستد.

بیست و یک روز بعد یک قهرمان نوجوان را در محورش دارد. قهرمانی که با طراحی درست نویسنده و کارگردان، مخاطب با هر مختصات سنی با این قهرمان ارتباط عمیقی پیدا می‌کند. بیست و یک روز بعد فیلمی است که حوزه هنری به جای سال 1395 ، در اوایل دهه هفتاد باید آنرا می‌ساخت.
در آن دوران فیلم هایی مثل بچه های آسمان بادکنک سفید، بسیاری از فیلمهای مرحوم کیارستمی به صورت ناهنجاری در سینمای ایران سینمای کودک و نوجوان جعلی آن دوران را تحت سیطره داشت که به هیچ عنوان سینمای کودک نبود. اغلب آن آثار فیلم‌های روشنفکرمابانه‌ای بودند که به شکل بیهوده‌ای قهرمانش کودک یا نوجوان بود.

این فیلم علی رغم مورد توجه قرار گرفتن در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر توسط مردم و منتقدان اما از کسب جایزه محروم شد. «بیست و یک روز بعد» اما در سی امین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان درخشید و موفق به کسب ۷ پروانه زرین (بهترین فیلم نوجوان، ۲ جایزه بهترین بازیگر، بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی، فیلم منتخب یونیسف ایران، جایزه عشقی بزرگ برای جهانیان) شد.

«بیست و یک روز بعد» را در پردیس سینمایی چهارباغ و سینما سپاهان می توانید ببینید

 

افزودن نظر

captcha
ارسال
انصراف



این سایت با منابع شخصی راه اندازی شده است و حق تکثیر مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.