سرویس دین و اندیشه رویش نیوز- محسن کاظمی: خداوند انسان ها را آفرید تا خدا را بندگی کنند، و از طریق بندگی او به سعادت جاودانه دست یابند.

ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون   (ذاریات/ 56)

خلق نکردیم جن وانس را مگر برای اینکه بندگی کنند

اتقوالله لعلکم تفلحون   (آل عمران/ 130)

تقوای الهی پیشه کنید امید است که رستگار شوید

اطاعت از خدا با اطاعت از انبیا و اولیای الهی صورت میگیرد.

من یطع الرسول فقد اطاع الله  (نساء/80)

کسی که از رسول اطاعت کند به تحقیق از خدا اطاعت کرده است

 

و آخرین حجت و ولی خدا در زمین که با ظهور او سعادت بخشی خداوند وسعادت پذیری انسان به کمال و اوج خود میرسد حضرت ولی عصر والزمان مهدی موعود حجه ابن الحسن العسکری (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.

عدم ولایت پذیری رمز غیبت امام

غیبت طولانی آن حضرت ممکن است برای بعضی سوال برانگیز باشد که اگر سعادت انسان بر روی زمین، در گرو حضور ولی خدا است، و همه چیز هم در عالم با اراده ی الهی است، چرا خداوند بیش از هزار و دویست سال است آخرین حجتش را به پرده ی غیبت برده، و مردم را از فیوضات و برکات او محروم کرده، جواب این است که هدایت به سوی سعادت از طرف خداوند و خلفای او در زمین، کامل ارائه شده و از این جهت نقصی وجود ندارد، نقص و اشکال از جانب انسان هاست که به دلیل هوای نفس، هدایت الهی را نمی پذیرند.

انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا   (دهر3)

همانا ما راه سعادت را به انسان نشان دادیم، اما انسان ها یا شاکرند ومی پذیرند یا ناسپاس اند و نمی پذیرند.

امام ، امت می خواهد ، امت که تابع امام نباشد، لاجرم منویات او اجرا نمی شود و انسان چه از جهت شخصی و چه اجتماعی به سعادت نمی رسد . در حدیثی آمده که شخصی از ایران در مدینه خدمت امام صادق (ع) رسید و سوال کرد : « چرا در مقابل بنی عباس قیام نمی کنید ؟ » حضرت جوابی دادند که مضمونش این بود : « به دلیل اینکه یار مطیع محض نداریم » آن مرد ایرانی جواب داد : « چرا دارید ، در ایران هزاران شمشیر زن گوش به فرمان شما هستند » حضرت فرمودند : « آنها مطیع محض ما نیستند و مثل کسانی اند که از اجداد ما اطاعت نکردند و آنها را در تشکیل و تثبیت حکومت اسلامی ناکام گذاشتند. » آن مرد باز هم بر حرف خود اصرار کرد ، حضرت به او فرمودند : « مثلا خود تو از ما اطاعت محض میکنی ؟ » گفت : بله یا ابن رسول الله . امام به تنوری که در حیاط خانه روشن بود اشاره کردند و گفتند : « داخل آن تنور شو. » مرد نگاهی به آتش تنور کرد و عذرخواهی کرد و گفت :« مثل اینکه شما میخواهید مرا امتحان کنید » آنگاه یکی از یاران مخلص امام وارد خانه شد و حضرت به او فرمودند داخل تنور شو . آن شخص فورا بدون سوال و اعتراضی وارد تنور شد و تنور سرد شد . آنگاه حضرت به آن مرد فرمودند : « اگر چهل مرد مومن مثل این داشتم قیام میکردم . »

    در مورد حضرت مهدی (عج) هم در روایات داریم که یاران و سربازان مخلص و مطیع آن حضرت 313 نفر هستند . یعنی آن حضرت هم وقتی قیام میکنند که به اندازه ی مورد نیاز یار مطیع محض داشته باشند . بنابراین امام وقتی ظهور میکنند که مشکل امت در عدم اطاعت از مولا حل شده باشد ، پس باید به طور عام، جهانیان آن حضرت را بپذیرند و به طور خاص، مسلمانان معتقد به امامت ایشان ولایت پذیری حداکثری پیدا کنند، و 313 نفر یار مخلص هم به طور اخص از آن امام اطاعت محض کنند تا حضرت ظهور کنند . این 313 نفر همچون شیعه ی تنوری اند و همچون ابراهیم به درون آتش می روند و فرزندان خود را به فرمان خداوند ذبح می کنند . و با این اطاعت ها و پذیرش ها دنیا را فتح میکنند و عدالت محض را در گیتی می گسترانند .

   البته کافرین معاند عدوالله، با آن حضرت دشمن اند و طبق روایات، در زمان ظهور با آن حضرت وارد جنگ می شوند ، ولی سربازان امام زمان (عج) ، تحت فرماندهی آن حضرت و با فرمان پذیری از ایشان، مشکلی در سرکوب معاندین و مخالفین امام پیدا نمی کنند و حضرت جهان را فتح میکند . این وعده ی قطعی الهی است که آیات زیادی در قرآن بر آن تأکید می کنند. مثل :

و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم وارثین (قصص/5)

هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لوکره المشرکون (توبه/33)

ان الارض یرثها عبادی الصالحون (انبیا/105)

طبق این آیات خداوند مستضعفین ، صالحین و حزب اللهیان را پیروز نهایی جنگ حق و باطل در طول تاریخ بشر قرار میدهد که به رهبری حضرت مهدی (عج) بر زمین حاکمیت پیدا می کنند . و زمین را از لوث وجود دشمنان خدا و اسلام پاک میکند.

فان حزب الله هم الغالبون (مائده/56)

 

آزمودن مومنین در زمان غیبت :

    با اینکه وعده ی قطعی الهی در قرآن درباره ی حاکمیت اسلام بر کل زمین داده شده، که طبق روایات این وعده به دست امام زمان (عج) تحقق پیدا می کند ، اما غیبت طولانی آن حضرت ، ممکن است یأس و ناامیدی در دل مشتاقان ظهورش بیندازد و یا با اینکه معتقد به ظهور ایشان هستند آن را به زمان های بسیار دور حواله دهند که این هم با یأس و ناامیدی مطلق نسبت به این حادثه ی بزرگ چندان فرقی ندارد، به همین دلیل است که در روایات بر موضوع انتظار فرج تاکید میشود و آن را افضل اعمال امت قلمداد می کنند .

    انتظار فرج در واقع امتحان سخت و بزرگی است که شیعیان امام عصر در زمان غیبت به آن مبتلا هستند و مانند هر امتحان دیگری اگر تعبد و پذیرش ولایت الهی در مومنین وجود داشته باشد قطعا از این امتحان موفق بیرون می آیند . تضمین سربلند بیرون آمدن از این امتحان سخت می تواند به موارد زیر وابسته باشد :

       1ـ حفظ ایمان در این دوران سخت ، دورانی که به دلیل عدم حضور امام و مشافهه با ایشان کار دین داری و فریب فتنه ها را نخوردن و تسلیم آنها نشدن بسیار سخت است . ایمان می تواند در این زمان ، انسان را از سقوط در هلکات و فتنه های دوران غیبت نجات دهد و البته ایمان هم با رعایت تقوا افزایش می یابد و تقوا هم بستگی تامی به تعبد به قرآن و اهلبیت دارد ، شیعیان آن حضرت با توسل و تمسک به این دو ثقل مورد وصیت پیامبر اعظم (ص) میتوانند ایمان خود را در این دوران سخت حفظ کنند .

      2ـ در این دوران، دنیازدگی که موجب ضعف ایمان و حتی نابودی آن میشود و در طول تاریخ مرتب و مکرر شیعیانی بوده اند که با این دلبستگی به دنیا حتی در مقابل امامشان قیام کرده اند ، مانند کوفیان و خوارج و طلحه و زبیر و دیگران، خطری است که ایمان مومن را مثل خوره میخورد و او را در مقابل امامش قرار میدهد . پس مومنی که دچار دنیا زدگی و به قول امام حسین(ع) عبید دنیا شود در نهایت به جنگ امامش میرود چه رسد که بتواند در دوران غیبت اعتقاد خود را به ظهور و یاری آن حضرت حفظ کند .

     3ـ حفظ اطمینان و اعتقاد به وعده ی الهی ، که این هم البته بدون رعایت دو مورد فوق حفظ نمیشود . اصولا این که گفته شده « انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا » مبین یک صف بندی است که کسانی که ایمانشان ضعیف است ظهور را دور و بعید میبینند و آنان که آن را نزدیک میبینند به دلیل ایمان و اطمینانشان به وعده ی الهی است که هر لحظه و هر زمان احتمال ظهور را می دهند .

    4ـ توجه به داشته ها و دانسته هایی که باور و یقین ما را به قطعی بودن و حتی نزدیک بودن ظهور افزایش می دهد ، بسیار مهم است و این علاوه بر سه مورد فوق، وظیفه ی هر منتظری است که بر آنها توجه کند ، تا باور و ایمانش به این قضیه بیشتر از قبل شود. موارد ذیل را می توان بعضی از این دانسته ها و داشته ها قلمداد کرد :

           الف. فلسفه ی خلقت انسان ، دست یابی او به سعادت ابدی است .

           ب. سعادت انسان در گرو بندگی خداست .

ج. بندگی خدا با ولایت پذیری و تسلیم شدن نسبت به اوامر خداوند و اولیای اوست .

   5 ـ مومنین باید در دوران غیبت به مرحله ای از آمادگی ایمانی برسند که وقتی آن حضرت ظهور کردند ، طوری تسلیم اوامر ایشان شوند تا امام بتوانند با کمک امت ماموریت بزرگ و بی نظیر خود را به انجام برسانند .

    6 ـ با توجه کردن و تفکر کردن به وعده های الهی در قرآن و تاکیدات مکرر پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) و ائمه ی اطهار در مورد قطعی بودن ظهور و علائم ظهور، این آمادگی ایمانی رو به تزاید خواهد گذاشت و این خود از زمینه های ظهور است . و این ایمان می تواند در عمل با اطاعت از نواب عامه امام زمان، که پاسداران اسلام در مقابل دشمنان آن، در زمان غیبت هستند، برای ظهور آن حضرت زمینه سازی کند.  

     من باب مثال روایت معروفی در این زمینه داریم که اشاره می کند در دوران غیبت، مومنینی هستند که از زمینه سازان ظهورند که به احتمال زیاد می تواند اشاره به انقلاب اسلامی ایران داشته باشد .

 

یخرج ناس من المشرق فیوطئون للمهدی سلطانه      

      7ـ دقت و تأمل علمی و تاریخی در علائم ظهور، که در روایات زیادی به آن پرداخته شده و تطبیق مستدل و صحیح آنها بر حوادث واقع شده در دوران غیبت ، که در بحث مهدویت بسیاری از علما و کارشناسان این بحث، به آن پرداخته اند و در مورد آن کتاب ها نوشته اند ، می تواند امیدهای ما به ظهور را روز به روز تقویت کند ، این مسئله ای است که باید به طور مستقل به آن پرداخته شود و از حوصله این مقاله خارج است ، اما می توان گفت که نتیجه ی توجه و تحلیل علمی و تاریخی علائم ظهور ما را گام به گام و آرام آرام به سوی زمان ظهور میبرد و در هر حادثه ای که اتفاق می افتد و روایتی که میتواند به طور قطعی یا حتی ظنی و حتی با احتمال ضعیف بر آن حادثه تطبیق داده شود ، شور و شوق ما نسبت به نزدیک تر شدن زمان ظهور افزایش یابد .

    البته با این توضیح که توقیت قطعی برای زمان ظهور، ممنوع و مردود است و ما هرگز درصدد تعیین زمان قطعی ظهور نیستیم، تا زمانی که علائم قطعیه که در روایات بیان شده تحقق عینی یابد.

    این روایات حاکی از معجزات  این حضرات است که اتفاقات آینده را می دیده اند و برای ما محرومین از حضور و مشافهه ی آخرین حجت خدا ، موجب افزایش یقین به این حادثه ی بزرگ و شادی و شعف بشارت ظهور میشود و ان شاءالله با افزایش ایمان وتقویت روحیه ی اطاعت پذیری همچون شیعه ی تنوری، شایستگی یاری و سربازی آن حضرت را پیدا کنیم و اگر اجل فرصت نداد و عمر ما به دوران ظهور آن حجت الهی نرسید، ما را جزء منتظران آن حضرت محسوب کنند و این خود انتظار فرجی است که افضل اعمال است.

در پایان این مقاله به برخی از علائم ظهور که با احتمالات کم یا زیاد یا بسیار زیاد میتواند بر بعضی حوادث زمان ما تطبیق داده شود میپردازیم.

- تاسیس حوزه علمیه قم ....................................................................... بحار الانوار ج 60 ص 216

- کشته شدن و به دار کشیدن شیخ فضل الله نوری در فتنه مشروطیت  .....الزام الناصب ص 188

- خروج ظالمی از قزوین که پرده ی عصمت زنان را میدرد (رضا خان پهلوی). بحار الانوار ج 52 ص 212

- قیام مردی از قم.................................................................................... بحارالانوار ج 60 ص 216

- برهنگی و بی حجابی.............................................................................. مفاتیح الجنان ص 561 (درآداب زیارات)

- فیمینیزم و سلطه ی زنان بر امور ............................................................ بحار الانوار ج 52 ص 265

- زنان خرج شوهرانشان را میدهند............................................................... همان ج 52  ص 275

- زنان سوار زین میشوند............................................................................ همان

- افزایش مرگ ناگهانی................................................................................. همان  ج 52  ص269و202

- استحکام ساختمان ها.................................................................................. همان ج 52 ص 193

- فرزندسالاری.............................................................................................. الزام الناصب ص184

- باران در غیر موقع خود............................................................................... الزام الناصب ص182

-فتنه ای که همچون آب در مشک، شام را متلاطم میکند........................................عصرظهور ص 263

- پیشنهاد مداوای بیماری ها با شراب.................................................................بحار الانوار ج52 ص 260

- گرانی وتورم ................................................................................................بحارالانوار ج 52 ص 202

- رواج نوشیدن قهوه .......................................................................................الزام الناصب ص181

- گسترش استفاده از آلات موسیقی....................................................................همان ص 180

 

اللهم عجل  لولیک الفرج واجعلنا من اعوانه و انصاره

 

 

 

   

افزودن نظر

captcha
  • پربیننده‌ترین
  • مطلب دیگری نیست