زندگی جدید درختان اصفهان پس از مرگ
سه شنبه 19 اردیبهشت 1396, 14:32
پارک شهید رجایی اصفهان در بردارنده زیبایی‌های طبیعی و تاریخی زیادی مثل عمارت هشت‌بهشت است، اما این روزها با هنر دست هنرمندان اصفهانی چند حیوان با عمر چند صد ساله به این پارک مهاجرت کردند که بر زیبایی‌های آن افزوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، زمانی که درختان خشکیده بریده می‌شوند و از آن‌ها استفاده‌هایی نه چندان مفید می‌شود در اصفهان که خاستگاه هنر ایران زمین است هنر پا در میانی کرده تا با استفاده از ظرفیت‌هایش نشان دهد کمی ذهن هنری باید تا همه سنت‌های قدیمی به زیباترین شکل ممکن کنار رفته و هنرمند با ذوق و سلیقه‌اش از درخت خشک اثری زنده خلق کند.

پس از سمپوزیوم مجسمه‌های چوبی که چند ماه پیش در اصفهان رخ داد مشاهده می‌شود که حرکت زیبای استفاده از درختان خشکیده برای زیباسازی شهر ادامه دارد و اکنون به مرکز شهر آمده تا هنر کار بر روی چوب که از قدیم در اصفهان بوده و در قالب‌هایی مثل منبت کاری رخ نشان می‌داده است در حال حاضر کمی بیشتر به میان مردم رود و موجبات لمس بیشتر این هنر را برای مردم فراهم کند.

در همین راستا احسان معمار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اجرای طرح تبدیل درختان خشک پارک شهید رجایی اصفهان به مجسمه‌های چوبی اظهار کرد: این‌ها درختانی هستند که خشک شده‌اند، همان‌طور که به چنار به خاطر ماندگاری بالایی که دارد «میخ زمین» گفته می‌شود این درختان نیز به «ام الآفت» معروف هستند و دلیل آن هم چوب شیرین این درختان است که مورد علاقه حشرات زیادی است.

وی افزود: خانواده نارون و به خصوص درخت وسک آفت زیادی به خود می‌گیرند، شهرداری نیز تا جایی که ممکن باشد با دارو زدن از آفت گرفتن آن جلوگیری می‌کند در برخی موارد برای یک چنین درختی تا مبلغ 5 میلیون تومان هزینه می‌شود تا درخت احیا شود اما در اکثر موارد درخت خشک می‌شود، هرچند درخت کمی تر باقی می‌ماند اما همان‌طور که در پارک مشاهده می‌کنید با وجود آمدن بهار درخت سبز نمی‌شود.

* مجسمه به جای سوختن

این هنرمند عنوان کرد: قبلاً این درختان کف‌بر می‌شد و برای مصارف معمولی استفاده می‌شد، به طور مثال به عنوان هیزم از آن‌ها استفاده می‌شد اما خوشبختانه مدت زمانی است که این باب گشوده شده که به خاطر قدمت این درختان از آن‌ها استفاده بجا شود که آن‌ها را تبدیل به مجسمه‌های چوبی می‌کنند.

کاخ هشت‌بهشت در دوره زمامداری شاه سلیمان صفوی و در سال 1080 هجری در باغ بلبل بنا شده است؛ در نمای بیرونی، کاخ تزیینات کاشی‌کاری جالبی در بالای حوض دارد که برخی اشاره به داستان‌های پندآموز، برخی در بردارنده نمادهای حماسی و ملی است، برخی نیز صحنه‌های شکار جانوران و پرندگان و گاه جانوران اسطوره‌ای چون سیمرغ را به نمایش درآورده است.

وی تصریح کرد: اگر به نقش و نگار کاشی‌کاری‌های کاخ هشت‌بهشت که در همین پارک شهید رجایی قرار دارد نگاه کنید متوجه می‌شوید که تصویر یک شکارگاه را نشان می‌دهد، در این کاشی‌کاری‌ها حیواناتی مشاهده می‌شود که سعی شده در این طرح مجسمه‌ها نیز از همان حیوانات الهام گرفته شود و مجسمه‌هایی با شکل همان حیوانات درست شود تا سنخیتی با این بنای تاریخی داشته باشد.

* حیواناتی که از کاشی‌ها بیرون آمدند

معمار بیان کرد: با ساخت مجسمه‌هایی الهام گرفته از حیوانات موجود در کاشی‌کاری‌ها به دنبال خلق یک کار مفهومی بودیم، به شکلی که بیانگر این موضوع باشد که این حیوانات از آن کاشی‌کاری‌ها بیرون آمده و در پارک کنار امارت نشسته‌اند، نکته حائز اهمیت این است که تمام تلاش خود را کردیم تا چهره این حیوانات به سمت کاخ باشد تا با آن کاشی‌ها ارتباط برقرار شود.

وی گفت: در پارک شهید رجایی 5 عدد از این درختان که خشکیده‌اند را به این شکل در آوردیم که شامل حیواناتی مثل روباه، عقاب، شیرکوهی یا یوزپلنگ، آهو و مجسمه آخر لک‌لک یا خرس خواهد بود، غیر از این مجسمه‌ها در این پارک مشتاق نیز قرار است 5 درخت خشکیده دیگر نیز به همین شکل به مجسمه تبدیل شود؛ غیر از این دو پارک تعدادی مجسمه هم در استانداری ساخته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته در شهرهای دیگر ایران کسانی در این کار مهارت دارند که آثار زیبایی را درست کرده‌اند، به طور مثال هنرمندانی در قزوین، همدان، نیشابور، تهران و ... وجود دارند؛ چند ماه پیش نیز سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان سمپوزیوم ملی مجسمه‌های چوبی در ناژوان اصفهان را برگزار کرد که از نقاط مختلف کشور در آن حضور داشتند و کارهای زیبایی ارائه کردند.

هنرمند مجسمه‌ساز در رابطه با هنرش ابراز کرد: این هنر در شاخه مجسمه‌سازی قرار می‌گیرد و همان‌طور که هر مجسمه‌سازی یک ماده اولیه‌ای را برای کارش انتخاب می‌کند، ما نیز با چوب کار می‌کنیم، البته لازم به ذکر است که برخی منبت‌کارهایی که در اصفهان تعداد زیادی نیز هستند به کارهای حجمی با چوب می‌پردازند اما به این شکل که ابعاد کار بزرگ باشد و ریشه‌های چوب در خاک باشد معمولاً کم‌تر کار کردند.

برگزاری سمپوزیوم‌های بین‌المللی و ملی مجسمه‌سازی یکی از رویدادهای بزرگ هنری دنیاست که در بسیاری از کشورهای جهان سابقه‌ای بیش از 50 سال دارد، این سمپوزیوم‌ها به طور معمول از سوی شهرداری‌های کشورهای مختلف به شکل سالانه و با حضور بهترین هنرمندان مجسمه‌ساز سراسر دنیا برگزار می‌شود و در مدت زمانی مشخص هنرمندان مدعو در یک مکان گرد هم جمع می‌شوند و به خلق آثارشان می‌پردازند و در خاتمه این آثار به مجسمه‌های شهری آن کشور اضافه می‌شود.

سمپوزیوم ملی مجسمه‌های چوبی از 23 بهمن‌ماه 95 به مدت یک هفته با حضور 15 هنرمند و به صورت غیررقابتی در پارک ساحلی ناژوان اصفهان برگزار شد، این سمپوزیوم با هدف تبدیل درختان خشک به اثر هنری و تلطیف فضاهای شهر اصفهان از طریق فراهم آوردن شرایط بروز و شکوفایی آفرینش‌های هنری، تعمیم نگاه زیباشناسانه در جامعه، تبادل تجربیات، اطلاعات و مهارت‌ها در زمینه نمادهای شهری میان هنرمندان و نیز آشنایی شهروندان با مراحل اجرای آثار برگزار شد.

* آیا این آثار از دست مردم در امان هستند؟

حال که یک چنین آثار زیبا و خلاقانه‌ای در مکانی مثل پارک شهید رجایی که محل گذر افراد متفاوت است ساخته می‌شود مسأله آسیب دیدن و از بین رفتن این آثار چه توسط آب و هوا و شرایط جوی و به خصوص توسط افراد و رهگذرانی که از کنار این مجسمه‌ها می‌گذرند، به وجود می‌آید، باید با روش‌های مختلفی مثل فرهنگ‌سازی و یا نهایتاً با نصب محافظ‌هایی از این آثار زیبا که نمادهایی چه تاریخی و چه هنری هستند و مورد توجه شهروندان و به خصوص گردشگران است، محافظت شود.

معمار اذعان داشت: نکته جالب این است که مردمی که از کنار من که در حال کار بر روی درخت هستم، می‌گذرند دغدغه محیط زیستی دارند و سؤال می‌کنند و در برخی موارد اعتراض می‌کنند که چرا باید یک درخت تبدیل به مجسمه شود و زمانی که متوجه می‌شوند این درخت خشکیده و به نحو احسن از آن استفاده می‌شود و تبدیل به مجسمه می‌شود خوشحال می‌شوند و دغدغه پیدا می‌کنند که نکند که کسی آن را خراب کند.

وی ادامه داد: در برخی موارد به ما پیشنهاد می‌کنند که اگر می‌شود دور مجسمه زنجیر و یا شیشه بکشیم و یا در کنار آن نگهبانی گذاشته شود و آن قدر با این هنر ارتباط برقرار می‌کنند که برای آن‌ها اهمیت پیدا می‌کند که این مجسمه‌ها توسط کسی آسیب نبیند، تاکنون هیچ آسیبی متوجه این مجسمه‌ها نبوده و در آینده نزدیک نیز که مردم با این کارها بیشتر آشنا می‌شوند خواهیم دید که نه تنها آسیبی به آن‌ها نمی‌رسانند بلکه از آن مراقبت می‌کنند.

 

افزودن نظر

captcha
ارسال
انصراف



این سایت با منابع شخصی راه اندازی شده است و حق تکثیر مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.